Whistleblowerordning hos Gibotech
Vil du indberette mistanke eller kendskab til faktiske eller potentielle overtrædelser hos Gibotech, kan du gøre brug af vores whistleblowerordning.
Gibotech har etableret en whistleblowerordning, der giver dig som leverandør, kunde eller samarbejdspartner mulighed for at indberette faktiske eller potentielle overtrædelser, der har fundet, finder eller sandsynligvis vil finde sted hos Gibotech.
Formålet med ordningen er at sikre, at du kan indberette forholdene uden at frygte trusler, repressalier eller andre negative konsekvenser. Når du bruger whistleblowerordningen, er du derfor sikret beskyttelse.
Alle, der vil indberette forhold hos Gibotech, kan gøre brug af whistleblowerordningen.
Sådan indberetter du
Du indberetter via Gibotechs whistleblowerordningen.
Når du indberetter, har du mulighed for at oprette en såkaldt ”Sikker postkasse”. Du kan bruge postkassen til at sende yderligere dokumentation, der vedrører din indberetning. Postkassen kan også bruges, hvis whistleblowerudvalget har brug for at komme i kontakt med dig.
Al kommunikation gennem den sikre postkasse er anonym.
Når du opretter en sikker postkasse, er det vigtigt, at du husker at gemme linket, der bliver genereret til dig. Det er ikke muligt efterfølgende at gendanne linket.
Du kan også vælge at indberette via Datatilsynets whistleblowerordning, så indberetningen i første omgang lander hos en neutral part.
Hvad kan indberettes?
Du kan indberette følgende under whistleblowerordningen:
- strafbare forhold, som for eksempel bedrageri, underslæb, misbrug af aktiver, regnskabsmanipulation, bestikkelse, korruption, hvidvask og terrorfinansiering,
- dokumentfalsk, hacking, databedrageri, aflytning og optagelse af samtaler mellem andre,
- brud på konkurrence og udbudsregler,
- alle former for afpresning,
- alvorlige eller gentagne brud på arbejdsmiljølovgivningen,
- alvorlige brud på miljøregler og miljøforurening,
- alvorlige eller gentagne brud på væsentlige interne politikker og retningslinjer i Gibotech,
- alvorlige konflikter på arbejdspladsen; for eksempel grov mobning, chikane, diskrimination, fysisk vold, trusler og seksuelle krænkelser,
- grov chikane, eksempelvis på grund af race, køn, farve, sprog, formueforhold, national eller social oprindelse, politisk eller religiøst tilhørsforhold.
Hvad kan ikke indberettes?
Whistleblowerordningen er et supplement til den normale dialog mellem medarbejder og leder eller Gibotech og eksterne parter.
Du kan derfor ikke indberette følgende via whistleblowerordningen:
- personlige utilfredsheder herunder; lønforhold, samarbejdsvanskeligheder, overtrædelse af ryge- eller alkoholpolitik, sygefravær mv.,
- øvrige forhold, herunder HR-forhold, mindre overtrædelser af Gibotechs interne retningslinjer, klager over andre medarbejderes adfærd eller manglende kompetencer; inklusiv information om mindre alvorlige konflikter og uoverensstemmelser på arbejdspladsen.
Whistleblowerudvalget kan afvise indberetninger, der ikke er omfattet af lovens anvendelsesområde, og er ikke forpligtet til at videresende disse til anden myndighed.
Håndtering af indberetning
Din indberetning modtages af Gibotechs HR Coordinator, som enten undersøger indholdet nærmere eller beslutter, at det skal afvises eller henlægges.
Er indberetningen omfattet af whistleblowerordningen, skal den behandles af whistleblowerudvalget. Udvalget foretager en undersøgelse af indberetningen og sagen i øvrigt.
Omhandler indberetningen én eller flere af personerne fra whistleblowerudvalget, udelukkes den eller de personer fra undersøgelsen, og andre træder i deres sted.
Som indberetter modtager du en bekræftelse inden for syv dage efter modtagelse af din indberetning. Du modtager som udgangspunkt feedback inden for tre måneder, men i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at forlænge tidsfristen til seks måneder.
Behandling af personoplysninger
De persondata, som håndteres i forbindelse med whistleblowerordningens indberetningsportal, opbevares alene i den periode, der er nødvendigt for at undersøge indberetningen og træffe passende tiltag, medmindre der findes en anden lovlig grund til en længere opbevaring af data.
Persondata slettes efter afslutningen af den indledende undersøgelse, hvis det viser sig, at indberetningen er grundløs.
Hvis en egentlig undersøgelse iværksættes på basis af en indberetning, slettes persondata indenfor to måneder efter undersøgelsens afslutning. Begrundede indberetninger, som indeholder information, der kan føre til ansættelsesretligt, civilretligt eller strafferetligt ansvar, opbevares indtil afslutning af de respektive processer/sagsanlæg i henhold til kravene i den pågældende lov.
Bearbejdning af persondata med relation til whistleblowerindberetninger, hvor EU Regulativ 2016/679 (”GDPR”) finder direkte anvendelse, skal overholde alle GDPR-retningslinjer, herunder tilstrækkelig information til alle berørte personer om databehandlingen, oplysning om den relevante lovhjemmel, opbevaring af persondata i en specifik periode og respekten om rettigheder til data, som fremgår af GDPR.
Der henvises i øvrigt til Gibotechs generelle persondatapolitik.
Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål, der vedrører Gibotechs whistleblowerordning, kan du kontakte vores HR Coordinator på hr@gibotech.dk.