Der er tænkt masser af automation ind i arbejdsgangene på Nyt OUH. Her er det køkkenrobotten Rob-Otto, der tømmer madvognene og sætter bakker og beholdere over til vaskemaskinen.
Det skrider fremad med byggeriet på Nyt OUH, Region Syddanmarks supersygehus. Det samme gælder for de automationsløsninger, som skal gøre flows mere effektive og arbejdsgange mere skånsomme for medarbejderne.
På Nyt OUH har man valgt at samle alle servicefunktioner til sygehuset i den såkaldte Serviceby. Servicebyen skal huse de mange serviceafdelinger, som hver dag er med til at sørge for, at patienter og medarbejdere på selve sygehuset har alt det, der skal til for at få behandlinger, operationer, sengeafsnit, dagafsnit og alt det andet til at fungere gnidningsfrit.
I Servicebyen har projektledelsen på Nyt OUH kigget på, hvordan man kan skabe de mest effektive og skånsomme arbejdsgange til gavn for alle. Her er automationsløsninger svaret, og Gibotech er valgt som leverandør på flere af dem. Én af de automationsløsninger er allerede i brug, en anden er nået til testfasen og kan snart overdrages, mens man er i gang med at programmere det tredje.
Automatiseret sterilcentral
Sterilcentralen på Nyt OUH bliver fuldt automatiseret. Det betyder, at stort set alle de manuelle processer, som kan standardiseres, vil blive udført af robotter og andre teknologiske løsninger.
Robotter kommer til at håndtere – åbne og tømme – vogne, der kommer over i sterilcentralen med brugte operationsinstrumenter. Rulle- og hjulbaner transporterer henholdsvis vogne og containere med instrumenterne videre til de respektive områder, hvor vognene vaskes, og instrumenterne rengøres og tjekkes.
De rengjorte og steriliserede operationsinstrumenter vil blive opbevaret i det store sterillager. Instrumenterne pakkes manuelt i containere, så de er klar til operationerne. Herefter føres de via rullebaner ind på sterillageret, hvor en lagerrobot stiller containeren ind på en fri hylde. Fordi softwaren holder styr på, hvilke instrumenter der står på hvilke hylder, kan alle fri hylder udnyttes. Når instrumenter skal bruges til en operation, henter robotten den respektive container, og rullebanerne fører den ud fra sterillageret.
Køkkenrobotten Rob-Otto
Køkkenet i Servicebyen er allerede taget i drift. Køkkenet leverer lige nu mad til det nuværende Odense Universitetshospital, indtil det nye supersygehus er klar.
I køkkenet er mange af de tidligere manuelle flows automatiseret. Derfor slipper medarbejderne for eksempelvis at køre madvogne fra vaskerum til kølerum. Og de skal heller ikke selv tømme madvognene; en ensidig og gentagende proces, som kan give skæve vrid i kroppen.
Den arbejdsopgave er overtaget af Rob-Otto, køkkenrobotten. Madvognen køres hen til robotten, hvor sensorer registrerer, hvilken type madvogn der er tale om. Herefter sørger Rob-Otto for at tømme madvognen. Robotten starter nedefra og kører op, indtil en bakke registreres. Sugekopper sørger for at holde bakken fast, mens robotten løfter bakken over til vaskemaskinen. Her stilles bakkerne op øverst på vaskemaskinen, mens madopbevaringsbakker og lignende vendes på hovedet og stilles på rullebåndet ind til selve vaskemaskinen.
Logistiksystemet testes
Et logistiksystem skal både forbinde de enkelte afdelinger i Servicebyen, men også sørge for transporten af materiale fra Servicebyen til de respektive afdelinger på sygehuset.
Logistiksystemet i Servicebyen er nu installeret og klar til at blive programmeret. Systemet består af cirka otte kilometer rullebaner og er integreret i over 30 bygningsdele. Det er for eksempel affald, linned, varer og instrumenter, som skal transporteres fra sygehuset og til den rigtige afdeling i Servicebyen – for eksempel sterilcentralen – eller internt i Servicebyen; eksempelvis fra varemodtagelsen til vaskeriet.
Automation kommer medarbejdere og patienter til gode
At automatisere arbejdsgange kan virke komplekst, og der ligger også en god del forarbejde, inden systemet kører, som det skal.
Men gevinsterne ved at automatisere opvejer forarbejdet.
Der fjernes mange af de gentagende arbejdsopgaver, som slider på medarbejdernes kroppe. Vrid, løft og uhensigtsmæssige arbejdsstillinger; eksempelvis med hænderne over skulderhøjde i længere tid ad gangen, når der skal skubbes trådvogne rundt.
I stedet kan medarbejderne bruge tiden på at løse de patientnære opgaver, kvalitetskontrol eller løse de opgaver, hvor det er en fordel med et sæt menneskeøjne og ‑hænder. For eksempel i sterilcentralen, når instrumenter skal kontrolleres, og det skal sikres, at de stadig er funktionsdygtige.
Derudover bliver arbejdsgangene mere effektive. Robotterne og de andre automationsløsninger gør præcis den opgave, de er programmeret til. De skal ikke holde frokostpause eller pludselig gå væk for at varetage en anden opgave. Det betyder, at der er et kontinuerligt flow i arbejdet, så der ikke skabes flaskehalse.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Hvordan kan man automatisere på et hospital? Tilmeld dig vores nyhedsbrev for hospitaler og få nyheder og inspiration.
Kontakt os
Adresse
Datavej 15
5220 Odense SØ
Kontakt
+ 45 65 95 82 62
gibotech@gibotech.dk
Åbningstider
Mandag – tirsdag: 7.00 – 15.30
Fredag: 7.00 – 13.00