Gibotech A/S certi­fi­ceret efter ISO 9001:2015

ISO 9001:2015

Certificeringen kommer som en naturlig del af udviklingsproces.

Henrik Anker foran en robot

Siden Gibotech A/S i 2016 flyttede til et nyt, stort domicil på 4.500 m², har ledelsen haft fokus på at optimere og strømline virk­som­hedens akti­vi­teter. Som en del af et stra­te­gi­ar­bejde i 2019 besluttede Gibotech derfor at udar­bejde og imple­mentere et kvali­tets­le­del­ses­system i virk­som­heden. Kunders krav og behov skulle endnu mere i fokus, og de i forvejen gode processer i huset skulle opti­meres yder­ligere og dokumenteres.

- Flytningen til nye lokaler var en god anledning til at kigge vores interne arbejds­gange og processer efter i sømmene. Det har længe været et stort ønske fra vores side at blive ISO 9001- certi­fi­ceret, men den kraftige vækst i virk­som­heden har gjort, at vi har måttet udsætte det flere gange. Derfor er vi ekstra glade for, at vi i januar blev certi­fi­ce­reret efter ISO 9001:2015, siger Henrik Anker, CEO i Gibotech A/S.

I takt med at virk­som­heden ekspan­derer, og der ses ind i større og større projekter blandt andet inden for hospi­tals­ver­denen, er der behov for mere styrede processer både internt og eksternt. Derfor fik man i huset oprettet en ny QHSE-afdeling, der i 2020 skulle arbejde målrettet med at få udar­bejdet og imple­men­teret kvalitetsledelsessystemet.

Udarbejdelse af systemet

Selve certi­fi­ce­ringen var en intens og lærerig proces, hvor alle systemer, processer og proce­durer blev gennemgået, evalueret og om nødvendigt tilpasset – og til sidst indgående beskrevet, så det kunne doku­men­teres, at de blev fulgt.

I januar 2020 startede plan­læg­nings­ar­bejdet med imple­men­tering af systemet, og man valgte at hyre Jan fra Procespiloterne ind som konsulent, så QHSE-afde­lingen kunne bruge ham til løbende sparring.

- Kvalitetsledelsessystemet skulle bygges op fra bunden. Alle eksi­ste­rende processer i huset er blevet analy­seret ved at gennemgå arbejds­gange med medar­bejdere og ledere. Her har samar­bejdet med Procespiloterne været rigtig godt, og Jan har været en utrolig profes­sionel samar­bejds­partner, lyder det fra Anders Birkholm, Head of QHSE.

 

ISO_certifikat_henrik_anker_gibotech

Efter analysen blev der udar­bejdet en risi­ko­vur­dering af proces­serne i huset. Risikovurderingen skulle kort­lægge de risici, der var i forbin­delse med afvikling af projekter. Resultaterne af risi­ko­vur­de­ringen, sammen­holdt med de data, der var indhentet i forbin­delse med interview af medar­bejdere, blev grund­laget for den nye projek­t­model, der giver en klar defi­nition af de processer, der er i huset.

- Vi anvender i dag den nye projek­t­model aktivt fra salgs­fasen, og til anlægget overgår til servi­ce­af­de­lingen. Det betyder, at vi blandt andet arbejder mere med risi­ko­vur­dering af projektet allerede i tilbud­s­fasen og derved får en bedre forankring af speci­fi­ka­tioner og data i opstart­s­fasen af projektet. På den måde bliver vi endnu bedre i stand til at omsætte kundens ønsker og krav til det færdige produkt.

Mikkel Bjerregaard

CSO, Gibotech A/S

Samlet afdeling for dokumentation

Gibotechs doku­men­ta­tions­ar­bejdet ligger nu i den nye QHSE-afdeling, så al doku­men­tation i forbin­delse med CE-mærkning og doku­men­tation af projekter er styret centralt sted i virksomheden.

- Ledelsessystemet er bygget op fra bunden i en Sharepoint-løsning, hvor alle medar­bejdere har adgang til systemet. Her er projek­t­mo­dellen bygget op, så alle let kan finde de proces­be­skri­velser og skabe­loner, de skal bruge. Vi har valgt Sharepoint, fordi det er en nem og flek­sibel løsning, hvor der nemt kan opbygges og opti­meres, så systemet passer til Gibotechs projektmodel.

Anders Birkholm

Head of QHSE, Gibotech A/S

Fordele ved kvalitetsledelses-systemet

Allerede under imple­men­te­ringen af systemet begyndte man at høste fordele, fordi uklare processer kom op til over­fladen og blev behandlet og beskrevet. Det gav den enkelte medar­bejder mere ro. Samtidig har systemet sikret en bedre indslusning af nye medar­bejdere, fordi klare defi­ni­tioner af arbejds­gange og opgaver giver et bedre overblik over, hvad man kan forvente af sin kollega, og hvad man selv skal bidrage med.

Et andet tiltag er afvi­gel­ses­re­gi­strering, hvor data fra hele virk­som­heden samles ind. En afvi­gelse kan være en afvi­gende komponent eller eksem­pelvis en fejl i en krav­spe­ci­fi­kation. Disse data samles og gennemgås løbende, så virk­som­heden kan minimere fejl og sikre, at kunden får et anlæg ud fra hans speci­fi­ka­tioner og får den bedst mulige service.

Registrering af afvigelser

Klare defi­ni­tioner af arbejdsgange.

Bedre indslusning af nye medarbejdere.

Mere ro til den enkelte medarbejder.

Uklare processer blev behandlet og beskrevet.

Overblik over hvad man selv skal bidrage med.

Minimering af fejl

Klare defi­ni­tioner af arbejds­gange og opgaver.

Overblik over hvad man kan forvente af sine kollegaer

Eksport

Udbud og udlandet

Gibotech arbejder i stigende grad med udbud og store projekter, ikke mindst i udlandet. Her er ISO 9001 stan­darden aner­kendt og enkelte store inter­na­tionale kunder kræver allerede, at virk­som­heden de indgår samar­bejde med, skal være ISO 9001 certi­fi­ceret. Derfor er certi­fi­ce­ringen en milepæl i bestræ­bel­serne på fortsat at være en attraktiv leve­randør af innovative auto­ma­tions­løs­ninger, robotter og CNC-maskiner.

- Vi er glade for nu at have gennemgået den eksterne audi­tering, hvor vi blev prøvet af på systemets egnethed og imple­men­tering i virk­som­heden. Auditeringen gik rigtig godt, og der blev udvist godt enga­gement fra alle medar­bejdere. Og så viste audi­te­ringen heldigvis også, at systemet allerede er imple­men­teret godt og effektivt i Gibotech.

Henrik Anker

CEO, Gibotech A/S

ISO-9001

Kontakt

Gibotech A/S

Datavej 15

5220 Odense

gibotech@​gibotech.​dk

+ 45 56 95 82 62