Et af Odenses ældste automationshuse inviterede igen pigerne indenfor i håbet om, at de får øjnene op for alle de jobmuligheder, der er i branchen. Det skete som en del af en landsdækkende kampagne arrangeret i samarbejde med Naturvidenskabernes Hus og Tektanken.
Selvom kvinderne stadig er i undertal hos Gibotech, så er der det sidste år blevet ansat flere kvinder end nogensinde før i den mandsdominerede robotvirksomhed. Det afspejler også tendensen på STEM-uddannelserne, hvor kvinder i 2019 udgør 32 pct. af de optagne, hvilket er en fremgang på 1 pct. i forhold til 2018. Men trods en markant stigning i optaget på de videregående uddannelser generelt og i antallet af STEM-studerende, så viser tal fra Danmarks Statistik, at fordelingen på omkring 70 pct. mænd og 30 pct. kvinder på STEM-uddannelserne stort set er uændret.
Derfor er målet med Girl’s Day in Science at sætte fokus på de uddannelses- og karrierevalg, som mange piger helt afskriver, bare de lugter lidt af naturvidenskab og teknik.
Pigerne havde løsningen med til Girl’s Day in Science
Da de 14 piger fra Tingløkkeskolen kom på besøg, havde de på forhånd arbejdet på en opgave som de præsenterede for nogle af de kvindelige ansatte i Gibotech, der havde mulighed for at stille spørgsmål til opgaveløsningen og de tanker pigerne havde gjort sig i forbindelse med opgaven.
- Sidste år var det tydeligt, at pigerne havde tænkt på nogle lidt andre ting end drenge ville have gjort i opgaveløsningen, så vi glæder os til at se den løsning, de kommer med i år. Og selvom jeg sidder i en af de afdelinger med flest kvinder, vil vi stadig gerne have flere kvinder ind i vores verden, så der er spændende at få lov til at vise, hvordan vores hverdag ser ud, siger Katrine Spencer, der var af de kvindelige medarbejdere hos Gibotech, der tog imod pigerne.
Brug for flere piger
Som samfund mangler vi flere, der tager uddannelser inden for IT, teknologi og naturvidenskab, og virksomhederne mangler medarbejdere med de kvalifikationer. I en verden der bliver stadig mere teknologisk funderet, er der behov for flere, der både kan udvikle og betjene ny teknologi, og vi har derfor brug for, at pigerne også får interesse for området.
- Takket være de mange dedikerede arrangører sætter Girls’ Day in Science i år deltagerrekord med over 3200 piger. Når pigerne møder kvindelige medarbejdere, forskere eller studerende, de kan spejle sig i, og får konkret indblik i deres fag, åbner det pigernes øjne for de spændende muligheder i en fremtid inden for teknologi og naturvidenskab. Derfor gør det en kæmpe forskel, når virksomheder og uddannelsesinstitutioner åbner dørene,” lyder det fra konstitueret direktør, Naturvidenskabernes Hus, Maiken Lykke Lolck.
Fakta
Om Girl’s Day in Science
Girls’ Day in Science sætter fokus på, at der er mange piger, der fravælger en IT-faglig, teknologisk eller naturvidenskabelig retning i deres uddannelses- og karrierevalg ved ofte at afskrive det som en mulighed. Girls’ Day in Science har fokus på succesoplevelser, så pigerne får tiltro til egne evner
Det skal vi gøre noget ved. Så den 2. oktober slår 60 virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner over hele landet dørene op for over 3100 piger fra grundskoler og gymnasier på Tektankens kampagnedag, Girls’ Day In Science. Til Girls’ Day in Science bliver pigerne inviteret indenfor for at arbejde med praktiske og virksomhedsrelaterede opgaver.Pigerne møder kvindelige medarbejdere og studerende, der fortæller om deres uddannelsesvalg og karrieremuligheder i en verden af IT, teknologi og naturvidenskab.
Se alle arrangører på www.tektanken.dk. Sortér på Girls Day in Science under Undervisningstilbud.
Om Naturvidenskabernes Hus og Tektanken
Som samfund har vi behov for, at flere unge inspireres til at tage en uddannelse inden for IT, teknologi og naturvidenskab. Det er hovedformålet med Tektanken, et landsdækkende netværk mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der faciliteres af Naturvidenskabernes Hus.
Gennem Tektanken gør virksomhederne det muligt for elever i grundskolen og gymnasiet at arbejde praktisk med virksomhedsrelaterede opgaver og møde rollemodeller på faglige virksomhedsbesøg.
Girls’ Day in Science er Tektankens landsdækkende kampagnedag.
Foruden de seks kernevirksomheder Danfoss, Grundfos, Novozymes, Coloplast, Microsoft og Haldor Topsøe tæller netværket mere end 500 virksomheder. Tektanken er støttet af Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden, Nordea-fonden, Lundbeckfonden og Fremstillingsindustrien.